Björn Hellberg kampanjar för säkrare båtliv

Björn Hellberg kampanjar för säkrare båtliv

2018-07-19

Författaren Björn Hellberg testar flytvästar för säkrare båtliv tillsammans med stylisten Tommie X.

Transportstyrelsen lanserar idag "Generation Äh!", en filmad serie i tre delar om säkerhet på sjön för att minska antalet dödsolyckor. I serien möter vi journalisten och författaren Björn Hellberg, stylisten Tommie X, konstnären och komikern Peter Apelgren, Peters son poddaren Wilmer samt komikern Johanna Nordström.

Kampanjen "Generation Äh!" består av tre kortfilmer om säkerhet till sjöss och om varför äldre män är överrepresenterade vid olyckor i fritidsbåtar. Kampanjens grundtema är dock att alla kan tillhöra Generation Äh! Alla har någon gång tänkt att "Äh! det löser sig" – oavsett om det handlar om att ta på sig flytväst, använda cykelhjälm eller ta det där sista åket i skidbacken.

– Förra året dog 21 personer på sjön för att de inte bar flytväst eller för att de tog onödiga risker på sjön. Vi vill belysa och prata om den attityden i den här serien, säger Björn Hellberg som i ett av avsnitten provar flytvästar tillsammans med stylisten Tommie X.

Kampanjen kommer att löpa tre veckor framåt i sociala medier och avsnitten finns i sin fulla längd på Transportstyrelsens webbplats och på Youtube.

– I år testar vi ett för oss nytt sätt att uppmärksamma vikten av säkerhet på sjön. Med en stor dos humor kombinerat med allvar tror vi att vi kan skapa uppmärksamhet kring sjösäkerhetsfrågan, säger Lars-Göran Nyström, sjösäkerhetssamordnare på Transportstyrelsen.

Tre råd för en säker båttur

Serien "Generation Äh!" finns att se på Transportstyrelsens webbplats och på Transportstyrelsens Youtubekanal.

Till toppen