Pengar tillbaka om planet är mycket försenat

Om planet du ska åka med
blir mycket försenat
har du rätt att få hjälp.
Reglerna gäller för resor från ett EU-land.
Reglerna gäller också om du flyger
mellan ett EU-land och ett land utanför EU,
bara du reser med ett europeiskt flygbolag.

Hur mycket hjälp du har rätt att få
beror på hur mycket försenat planet är.

Det finns regler på hur många timmar planet är försenat
för att du ska få betalda måltider:

Om planet är 2 timmar försenat när resan är kortare än 1 500 kilometer.
Om planet är 3 timmar försenat när resan är inom EU och längre än 1 500 kilometer.
Om planet är 4 timmar försenat för andra flygningar.

Flygbolaget ska också låta dig ringa
viktiga telefonsamtal utan kostnad.
Du ska också få skicka e-post och fax
om du behöver det.

Om du måste flyga dagen efter din bokade resa
har du rätt att bo på hotell.
Du har också rätt till transport till och från hotellet.

Om planet är mer än 5 timmar försenat
har du rätt att få pengarna tillbaka för biljetten.
Men då har du inte rätt att resa.

Du kan också få pengar
om du förlorat pengar för att planet är försenat.

Du kanske inte har kunnat arbeta
för att planet är försenat.

Om du vill klaga

Om du inte är nöjd med den hjälp du får
ska du tala med kommunens konsumentvägledare.
Du kan ladda ned en blankett hos myndigheten Konsumentverket.

Dela:
Skriv ut