Behörighetsprövning för förare av järnvägsfordon

Lagen (2011:725) om behörighet för lokförare trädde i kraft den 1 juli 2011 och från och med den 29 oktober 2011 börjar regler som rör behörighetsprövning för förare av järnvägsfordon att tillämpas.

Boka tid inför prov för förarbeviset här!

Enligt den nya modellen för behörighetsprövning ska en förare dels ha ett förarbevis som styrker att han eller hon uppfyller vissa minimikrav avseende medicinsk och psykologisk lämplighet, utbildning och allmänna yrkeskvalifikationer och dels ett eller flera kompletterande intyg där det ska anges på vilken järnvägsinfrastruktur innehavaren har rätt att köra och vilken typ av järnvägsfordon denne har rätt att framföra. Ett förarbevis ska gälla inom hela EU, medan det kompletterande intyget endast ska gälla för den infrastruktur och den rullande materiel som fastställs i intyget. Förarbeviset utfärdas av Transportstyrelsen och intyget utfärdas av det järnvägsföretag eller den infrastrukturförvaltare hos vilken föraren är anställd eller tjänstgör enligt avtal. Förarbeviset och det kompletterande intyget kan återkallas om kraven inte längre uppfylls.

Vilka uppgifter ett förarbevis och ett kompletterande intyg ska innehålla samt hur de ska utformas finns fastställt i Kommissionens förordning nr 36/2010 av den 3 december 2009 om gemenskapsmodeller för lokförarbevis, kompletterande intyg, bestyrkta kopior av kompletterande intyg och formulär för ansökan om lokförarbevis enligt Europaparlamentets och rådets direktiv 2007/59/EG.

Transportstyrelsen för ett register över de förarbevis som utfärdas. Verksamhetsutövaren ska föra register över de kompletterande intyg som utfärdas. Utbildningsanordnare, examinatorer samt läkare och psykologer, som utbildar, genomför prov och bedömer den fysiska och psykiska lämpligheten att utöva föraryrket, måste ha ett tillstånd av Transportstyrelsen.

Vem omfattas?

Förare

Lagen (2011:725) gäller för förare av tåg, spärrfärd och växling i huvudspår. Lagen gäller inte förare som framför järnvägsfordon uteslutande på:

  • tunnelbana eller spårväg,
  • fristående lokala eller regionala järnvägsnät,
  • banavsnitt som tillfälligt är avstängda för normal trafik i syfte att utföra banarbete,
  • sidospår.

Till sidospår räknas

  1. järnvägsnät som inte förvaltas av staten och som används enbart av infrastrukturförvaltaren för transporter av eget gods och
  2. spårområde för underhållsverkstäder, uppställningsspår eller lokstallar.

Nyutbildad

För att ett förarbevis ska kunna utfärdas, ska följande grundläggande krav (enligt lag 211:725) vara uppfyllda:

  1. har fyllt 20 år eller, om det finns särskilda skäl för det, 18 år,
  2. med godkänt resultat har slutfört utbildning på ett nationellt program i gymnasieskolan, eller likvärdig utbildning,
  3. är fysiskt lämplig att framföra järnvägsfordon,
  4. är psykiskt lämplig att framföra järnvägsfordon och
  5. kan styrka de yrkeskvalifikationer som krävs.

Enligt TSFS 2011:58 ska den som är nyutbildad förare bifoga följande dokument vid ansökan om förarbevis:

  • Betyg från gymnasieutbildning - med lägst betyg E i ämnena matematik, engelska och svenska (enligt Skolverket motsvarar Icke Godkänt betyg F)
  • Utlåtande från läkare
  • Utlåtande från psykolog
  • Intyg om att du är godkänd vid prov för förarbeviset

Järnvägsföretag och infrastrukturförvaltare

Järnvägsföretag och infrastrukturförvaltare ansvarar för att:
Fastställa sina egna förfaranden för att utfärda eller uppdatera kompletterande intyg i enlighet med lagen (2011:725) om behörighet för förare, som en del av deras säkerhetsstyrningssystem. Hur intygen ska utformas och vilka uppgifter som intygen ska innehålla finns reglerat i kommissionens förordning (EU) 36/2010.

Säkerställa att de förare man anställer, har anställda eller anlitar, enligt avtal har giltiga förarbevis och intyg.

Föra ett register över alla intyg man utfärdar, samt hålla detta register uppdaterat. Det innebär att verksamhetsutövare ska ha rutiner och förfaranden för att utfärda kompletterande intyg och för att upprätta register för dessa, även om verksamhetsutövaren inte för tillfället har förare med förarbevis. Rutinerna ska beskriva bl.a. ansvar och struktur, så att kompletterande intyg kan utfärdas och registreras då en förare med förarbevis ska arbeta hos företaget. Det finns inga tekniska krav på hur detta register ska byggas, utan komplexitet och eventuell automatisering avgörs av företaget. Krav på dataformat och innehåll anges i TSFS 2011:59.

Utbildningsanordnare

Utbildning av förare (tåg, spärrfärd, växling huvudspår), som omfattas av lagen om behörighet för lokförare, får endast bedrivas efter tillstånd av Transportstyrelsen.

Kravet gäller även den som vill bedriva utbildning för t ex en ny fordonstyp (typutbildning), ett nytt trafikeringssystem och praktiska moment i samband med framförande av järnvägsfordon (exempelvis LIA, körträning etc.).

I de fall företaget väljer att anlita ett annat företag för att genomföra någon av ovanstående utbildningar, ska det företag som anlitas ha ett giltigt tillstånd som utbildningsanordnare från Transportstyrelsen.

Examinator

En förarutbildning ska avslutas med prov som visar att eleven har uppnått de teoretiska och praktiska krav som ställs för att beviljas ett förarbevis eller ett kompletterande intyg.

För att vara examinator vid prov krävs ett tillstånd från Transportstyrelsen. Transportstyrelsen ansvarar för prov för förarbeviset

Kravet på tillstånd som examinator vid prov gäller även för t ex en ny fordonstyp (typutbildning), nytt trafikeringssystem och vid körprov.

I de fall företaget väljer att anlita ett annat företag för att genomföra någon av ovanstående examinationer, ska det företag som anlitas ha ett giltigt tillstånd som examinator från Transportstyrelsen.

Läkare och psykologer

En medicinsk eller psykologisk undersökning enligt lagen om behörighetsprövning av förare får endast utföras av, eller under överinseende av, en läkare eller psykolog med tillstånd från Transportstyrelsen.

Dela:
Skriv ut